تبلیغات
خانواده موفق - چرا تنها در دین اسلام، عقد موقت وجود دارد؟

خانواده موفق

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "
ازدواج موقت

چه بسا، یکی از مسائی که امروزه در محافل مجازی مطرح می‌شود، این است که چرا تنها در آیین و دین اسلام، صیغه و عقد موقت وجود دارد؟

برای پاسخ دهی و تحلیل و ارزیابى این موضوع، نیازمند توجه جدى به چند امر می‌باشد.

هر چند هر كدام از ادیان گذشته در زمان خود، راه درستی براى تكامل بستر و توجه بشر به خدا بوده و بشر هم در پرتو این ادیان، احكام و آموزه‌هاى آن، به سوى تكامل روحى و معنوى پیش رفته است، ولی آیین و دین اسلام جامع‌ترین و آخرین آیین و دینی است كه از طرف خداوند براى بشر فرستاده شده است و لازمه جامعیت و خاتمیت دین اسلام این است كه اسلام، به تمام نیازهاى فردى و اجتماعى انسان توجه داشته و احكامى منطبق با فطرت و كمال انسانى عرضه بدارد و قادر باشد جوابگوى خواسته‌هاى طبیعى و فطرى بشر در تمام ادوار زندگى او باشد.

بدون شك، یكى از نیرومندترین تمایلات طبیعى انسان غریزه جنسى است، بطوری كه برخى از روان‌شناسان، آن را تنها غریزه اصیل انسان دانسته و تمام غرایز دیگر را به آن باز مى‌گردانند.

به همین دلیل، دین اسلام نهاد ازدواج را براى هدایت و كنترل این غریزه قدرتمند، در مجراى صحیح و بایسته آن، تأمین کرده است، ولی از آن جایى كه به دلیل برخى از شرایط و مسائل پیچیده اجتماعى، افراد فراوانى در داغ‌ترین دوره غریزه جنسى و حتى بعد از آن، قادر به ازدواج دایم نیستند، و از سوى دیگر سركوب كردن این غریزه امرى ناصحیح و موجب عقده‌هاى روحى مى‌شود، و همچنین مجاز دانستن آزادى جنسى و كمونیسم جنسى، نامعقول و برخلاف هدف آفرینش است، دین اسلام پیوند زناشویى را به شكل ازدواج موقت بصورت قانونى پیشنهاد داد، تا از یك طرف به امیال طبیعى انسان که غریزه جنسى است از طریق مشروع و ضابطه مند پاسخ گوید، و از طرف دیگر؛ جلوی فحشا، تن فروشى، زنا و... را نیز بگیرد.

قبل از طلوع اسلام، ناهنجاری‌هاى فراوانی در جامعه جاهلى آن روز، از جمله زنا در حد گسترده‌اى رواج داشت و زنان بدكاره در همه جا پراكنده بودند و بعضا بیرق برمى‌افراشتند كه به منزله تابلو اعلانات بود. حتى نقل شده است كه در ایام حج برخى از آنها بصورت عریان وارد مکه مى‌شدند.
به هر صورت، بهره كشى جنسى از دختران و زنان كه توهین به مقام زن، حقوق و كرامت انسانى آنها بود، در تار و پود جامعه جاهلى رسوخ كرده بود، دین اسلام با ورودش، زنا را تحریم كرد، رفتار انسانى و حُسن معاشرت و احترام به زنان را واجب دینى شمرد، و مردم را به عفاف و پاكدامنى دعوت کرد.

اعراب جاهلى كه به هوسرانى آزادانه اُنس گرفته بودند و زن را كالاى قابل خرید و معاوضه مى‌دانستند، اینگونه قیود و سختگیری‌ها برایشان بسیار دشوار بود، لذا در مقابل، اسلام ازدواج مشروع را به صورت دایم یا موقت مجاز اعلام نمود، تا مردان و زنان با قرارداد مشخص شرعى و رعایت حقوق طرفین و نیز جوانب اخلاقى، انسانى و شرعى آن، با پیمان دو جانبه ازدواج كنند.

بنابراین؛ ازدواج موقت در واقع براى جلوگیرى از فحشا و فساد جامعه و در كنار ازدواج دایم و در واقع تكمیل كننده آن، از سوى اسلام وضع گردید، و راه دیگرى در اختیار بشر گذاشته شد كه بتواند عفاف و پاكدامنى خود را حفظ نموده و به شایستگى مقام انسانى برسد و از این رو یكى از امتیازات دین اسلام، توجه به نیازهاى واقعى انسان و ارائه راهكارها و تأمین صحیح آنهاست كه یكى از آنها، ضرورت ازدواج موقت است كه به فرمایش مفسر بزرگ علامه طباطبایى(رحمة‌الله‌علیه)؛ «از افتخارات اسلام، شریعت سهل و آسان است.»[1]

ازدواج موقت از قوانین حكمت آموزى است كه در اسلام پیش بینى شده است، احیا و ترویج آن به ویژه در شرایط امروزی، یك ضرورت اجتماعى و فرهنگى است، به گونه‌اى كه متفكران غربى و دلسوزان بشریت و کارشناسان هنجارهاى اجتماعى، حسرت آن را مى‌خورند و هر از گاهى تأسف خود را از بى‌بندوبارى جنسى و نبود برنامه‌اى براى جلوگیرى از آن اعلام مى‌کنند.

----------------------------------------

پی‌نوشت:
[1]. ترجمه المیزان، ج 15، ص 21- 20

براى آگاهى بیشتر، می‌توان به کتاب نظام حقوق زن در اسلام، اثر شهید استاد مرتضی مطهری(رحمة‌الله‌علیه) رجوع کرد.





برچسب ها: چرا تنها در دین اسلام، عقد موقت وجود دارد؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 23 مرداد 1393 توسط : علی صفابخش
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی