تبلیغات
خانواده موفق - برنامه درسی تربیت بدنی مدارس ابتدایی آلمان

خانواده موفق

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "
برنامه درسی تربیت بدنی
از آنجایی كه نظام آموزشی آلمان بر طبق نظام فدرال اداره می‌شود و تدوین برنامه درسی در آن به عهدة مراكز ایالتی است، تحقیق حاضر بر روی برنامه درسی تربیت بدنی یکی از استانهای این كشور یعنی استان هسن متمركز است. استان هسن از استانهای مركزی آلمان است و مركز آن شهر ویسبادن تقریباً در مركز كشور آلمان قرار دارد. فرانكفورت نیز كه یكی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای آلمان است در این استان قرار دارد.
دوره ابتدایی
مدرسه ابتدائی به عنوان مکانی برای کسب تجارب
بازی و حرکت نیازهای اساسی کودکان هستند که این نیازها باعت سلامتی و نشاط میشود. همچنین باعت تقویت روانی و احساسی و اجتماعی آنان میشود. کودکان در هنگام بازی و حرکت تجاربی را از خودشان کسب می کنند. آنها حرکتهای ورزشی را یاد میگیرند و قدرت شخصی خود را تخمین می زنند و تواناییای خود را محک می زنند و این تشخیص را تجربه می کنند که تا چه مرزی می توانند پیش بروند. به اتفاق کودکان دیگر همکاری با یکدیگر و ارتباط با هم را یاد می گیرند.
هدف درس تربیت بدنی
درس تربیت بدنی علاقه کودکان را به ورزش تقویت میکند. دانش آموزان با یکدیگر کار کردن را تجربه میکنند.در درس تربیت بدنی در مدرسه و خارج از مدرسه وقت آزاد و اوقات فراغت آنها به خوبی و به طور سازنده پر میشود.این درس به دانش آموزان ابتدائی کمک میکند که تجارب مختلف را به دست بیاورند.
دانش آموزان ابتدایی در درس تربیت بدنی حرکات، مهارتها، دانستنی ها و تجاربی را باید یاد بگیرند تا بتوانند به اهداف زیر برسند:
اهداف عمومی درس تربیت بدنی مقطع ابتدایی در ایالت هسن به شرح زیر است:
• ایجاد علاقه دایمی به حركت و بازی و افزایش این علاقه.
• آموزش توانایی‌های مربوط به شكل‌دهی به حركات، آگاهی از بدن، درك مكان و هم بازی.
• رشد مهارت‌های اساسی مانند عكس‌العمل، جهت‌گیری مكانی، حركات موزون و حركات تعادلی.
• افزایش استقامت و قدرت و سرعت.
• رشد و توسعه مسئولیت‌های اجتماعی در بازی و تمرین با دیگران.
• ایجاد تصویری مثبت از خود و تخمین واقعی توانایی‌های خود در دانش‌آموزان.
• شكل‌دهی صحیح به فعالیت‌های ورزشی در تمرین بازی و مسابقه.
• یادگیری بكارگیری رفتارهای بهداشتی و سلامت بخش.
• قادر ساختن دانش‌آموزان به شكل‌دهی فعال به فعالیت ورزشی در مدرسه و زندگی.
• ایجاد رفتار با ملاحظه در طبیعت، محیط زیست و هنگام انجام ورزش.
آموزش تربیت بدنی در استان نورد راین وستفالن در سه حوزه صورت می‌گیرد.
آموزش مهارتهای حركتی و ورزشی
در این بخش دانش‌آموزان فرصت دارند تا در ورزشهای مختلف شركت كنند و خودشان را در كار عملی نشان دهند. دانش‌آموزان در این درس می‌آموزند كه از نظر توانایی جسمانی یكسان نیستند و میزان توانایی خودشان را متوجه شوند. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند كه هر انسانی باید برخورد متفاوتی بر حسب توانایی‌اش داشته باشد. آنها یاد می‌گیرند كه یكدیگر را مراعات كنند.
آموزش اصول تئوری رشته ورزشی
دانش‌آموزان یاد می‌گیرند كه به چه ورزشی علاقه دارند و توانایی انجام چه ورزشی را دارند، علاقه‌اش را بیابد و آن ورزش را انتخاب كنند. یكی از اهداف تربیت بدنی در دوره ابتدایی این است كه علاقمندی و توانایی هر دانش‌آموز به نوع ورزش خاص شناخته شود. به عبارت دیگر، دانش‌آموزان تشخیص دهند توانایی و استعداد فعالیت و تمرین در چه ورزشی را دارند و ورزش مورد علاقه خود را انتخاب كنند.
آموزش استقلال
در این بخش دانش‌آموزان تلاش و رقابت را تمرین می‌كنند و یاد می‌گیرند كه چطور با رقیب به طور مثبت مبارزه كنند و این مهارتها را درتمام مراحل زندگی نیز مورد استفاده قرار دهد. به عبارت دیگر در درس تربیت بدنی «مبارزه و رقابت» را تجربه كنند و از نتایج این تجربه در امور زندگی و در درسهای دیگر استفاده نمایند. از این نظر ورزش به عنوان «مبارزه سالم و سازنده» در نظر گرفته می‌شود. دانش‌آموزان در مدرسه به شناسایی خودشان و توانایی‌های جسمی و ذهنی خود می‌پردازند و درس تربیت بدنی این فرصت را در اختیار آنان قرار می‌دهد كه روش مبارزه (با مشكلات درسی و غیر درسی) را یاد بگیرند.

محتوای درس تربیت بدنی
در انتخاب نوع ورزش در دوره ابتدایی تأكید بر شنا است و این ورزش نسبت به ورزشهای دیگر ارجحیت دارد. اولیای مدارس و والدین دانش‌آموزان توجه زیادی دارند كه دانش‌آموزان در پایان دوره ابتدایی در مهارت‌های شنا تبحر پیدا كنند. در دبستان شنا بیشتر از هر ورزش دیگری انجام می‌شود تا دانش‌آموزان شنا یاد بگیرند.
محتوای آموزشی كلی درس تربیت بدنی در مقطع ابتدایی در ایالت هسن به شش زمینه عمده به شرح ذیل تقسیم‌بندی می‌شود:
1. بازی‌ها (بازی‌های پرورشی)
2. ژیمناستیك (حركات نرمشی)
3. حركات موزون (رقص)
4. دویدن، پریدن، پرتاب كردن (حركات بنیادی)
5. حركت كردن، سرخوردن، راندن (حركات بنیادی)
6. شنا.

در تمام موضوعات فوق سعی می‌شود تا دانش‌آموزان به شكل مستقل با یك یا چند هم بازی فعالیت كنند؛ به شكل مستقل در یك بازی و فعالیت ورزشی را با همبازی، گروهی و تیمی سازماندهی كنند؛ طبق مقررات و دستورالعمل‌ها رفتار كنند؛ وظایف محوله را انجام دهند: علاوه بر موارد فوق، دانش‌آموزان باید با انواع ورزش‌ها آشنا شوند.
در دوره ابتدایی بر آموزش خواندن و نوشتن و حساب تأكید می‌شود. اما هدف اصلی آموزش ابتدایی آن است كه دانش‌آموزان با توانایی‌ها و شرایط یادگیری فردی خودشان آشنا شوند و اصول تفكر و یادگیری در آنان نهادینه شود و دانش‌ زندگی جمعی انسانی را فرا گیرند. آموزش زبان آلمانی (زبان مادری)، حساب، علوم، هنر، موسیقی، تربیت بدنی، آموزش دینی (در بیشتر ایالتها) و زبان انگلیسی (از کلاس سوم) جزء برنامه درسی دوره ابتدایی در نظام آموزش آلمان قرار دارد.
موضوعات درسی كه توسط وزارت آموزش مركزی پیشنهاد شده است، 13 مورد است كه تربیت بدنی (و ورزش) نیز یكی از آنها می‌باشد كه توجه زیادی به آن می‌شود و به عنوان یكی از 7 درس اصلی، جزء برنامة درسی آموزش اجباری به شمار می‌رود. موضوعات درسی الزامی برای آموزش در هر استان تعیین می‌شود. مهارت‌های خواندن، نوشتن، و ریاضیات جزء مهارت‌های اصلی دورة ابتدایی است.

زمان درس تربیت بدنی
درس تربیت بدنی و زنگهای تفریحی به اندازه کافی نیازهای حرکتی کودکان را برآورده نمی کند. بدین دلیل این مسئولیت فقط به عهده معلمان ورزشی نیست بلکه باید در طی تمام ساعت های مدرسه و از طریق معلم درسهای دیگر نیز به طور مناسب در نظر گرفته شود. به خصوص در کلا س اول و دوم کودکان نیاز بیشتری به بازی و حرکت دارند که باید در طول روز مدرسه ای به طور یکسان و متناسب در همه جلسات و همه روزهای تحصیل تقسیم شود.
با بالا رفتن سن کودکان می توان چگونگی انجام فعالیتها را به آنها دیکته کرد و کنترل بیشتری برای برنامه های آموزشی اعمال کرد. معلمان باید بدانند که بازی برای کودکان همزمان یادگیری است.
زمان بازی برای کودکان بدون هدف خاصی انجام می شود ولی برای کودکان ضروری است. بازی استرس کودکان را کاهش می دهد و بچه ها را با هم دوست می کند، ارتباط تیمی و همکاری را زیاد می کند، انفرادی کار کردن را تقویت می کند.
تعداد روزهای آموزشی 188 روز در سال است و معمولاً 5 یا 6 ساعت درسی در روز وجود دارد كه كلاس‌ها معمولاً تا قبل از ظهر تشكیل می‌شود. هر ساعت درسی یا جلسه آموزشی معادل 45 دقیقه درس و 5 دقیقه استراحت می‌باشد تعداد ساعت درسی هفتگی در هر پایه تحصیلی متفاوت و در هر استان متغیر است. معمولاً به طور متوسط از 17 تا 23 ساعت در هفته در سال اول و 23 تا 27 ساعت در هفته در سال چهارم تغییر می‌كند. در اغلب ایالتها ساعت آموزشی در سال اول ابتدایی 20 ساعت و در سال چهارم 27 ساعت در هفته است. و در اغلب استان‌ها 3 ساعت درسی در هفته به تربیت بدنی اختصاص داده شده است. تمام دروس در پایه‌های اول و دوم ابتدایی توسط یك معلم تدریس می‌شود. اما در پایه‌های بالاتر بتدریج به تعداد معلمان می‌شود.
در برنامه درسی استان نورد راین وستفالن مجموع ساعت درس در پایة اول و دوم 21 ساعت در هفته است كه 3 ساعت آن به ورزش اختصاص دارد. این مقدار معادل 14 درصد از كل برنامة درسی است. در پایة سوم و چهارم ابتدایی، 25 ساعت درسی در هفته وجود دارد كه 3 ساعت آن به ورزش اختصاص دارد. این مقدار معادل 12 درصد از كل ساعات درسی هفتگی است. بنابراین، تعداد ساعت درسی تربیت بدنی در این استان و برای تمام پایه‌های ابتدایی 3 ساعت درسی در هفته است. این میزان با احتساب 22 ساعت درسی در برنامه هفتگی مدرسه در تمام پایه‌های تحصیلی، معادل 13 درصد از كل ساعات درسی هفتگی دانش‌آموزان می‌باشد. زمان درس تربیت بدنی نسبت به دروس دیگر زیاد نیست. در پایه اول دورة ابتدایی 14 درصد و با افزایش پایه‌های تحصیلی كاهش می‌یابد و به 5/6 درصد می‌رسد. از یك طرف، ساعت درس تربیت بدنی كاهش می‌یابد و از طرف دیگر، ساعت دروس دیگر بیشتر می‌شود.

مكان درس تربیت بدنی
مکان بازی و ورزش ممکن در محیط های زیر انجام شود:
در کلاس درس، در گوشه ای از کلاس برای انجام بازیها با مواد مختلف مثل خمیر خانه سازی، ساخت اشیا با مکعبها بازی با عروسکها و نمایش. بچه ها میتوانند وسایل بازی را از خانه بیاورند. انجام بازیهای زبانی و جدولی با موسیقی ممکن است در گوشه کلاس یا به طور گروهی در تمام کلاس انجام شود.
مكان درس تربیت بدنی دوره ابتدایی به ترتیب اولویت عبارت است از:
• سالن ورزشی
• استخر شنا
• حیاط مدرسه
• كلاس درس

درس تربیت بدنی به طور معمول در سالن های ورزشی مدرسه و یا استخر تشكیل می‌شود. در صورتی كه استخر یا سالن ورزشی در اختیار نباشد، كلاس تربیت بدنی در خارج از كلاس و در فضای باز و در حیاط مدرسه تشكیل می‌شود.
تمرین در حیاط مدرسه در مدارسی كه امكان تمرین در استخر و سالن ورزشی وجود ندارد و یا هنگامی كه ظرفیت استخر و سالن ورزشی تكمیل شده باشد انجام می‌شود. اما با توجه به سرد بودن هوا در اغلب اوقات مدرسه، امكان استفاده از حیاط در تمام سال تحصیلی وجود ندارد و در این مواقع درس تربیت بدنی در كلاس درس اجرا می‌شود. علاوه بر آن، در برنامه پیش‌بینی شده است كه 2 ساعت درس تربیت بدنی در سالن ورزشی یا حیاط مدرسه (یا استخر) و یك ساعت آن در كلاس درس تشكیل شود.
فعالیتهایی مثل دوچرخه سواری و این لایت اسکیت در حیاط مدرسه انجام می شود.
وسایل آموزش
تعیین و تأمین وسایل آموزش و كتاب درسی به عهدة ادارة آموزش هر استان است. وسایل آموزشی معمولاً توسط بخش خصوصی تهیه و تولید می‌شود و سپس مسئولین آموزشی به تأیید آنها اقدام می‌كنند. مسئولین وسایل را خرید می‌كنند كه پایین‌ترین قیمت را داشته باشند. بدین ترتیب، رقابت بین ناشران تولیدكننده برای فروش محصولات خود باعث می‌شود كه اطمینان حاصل شود قیمت‌ها منصفانه است. در ضمن بچه ها میتوانند وسایل خودرا از خانه بیاورند.

ارزشیابی درس تربیت بدنی
در ارزشیابی دروس دیگر از آزمون كتبی و همچنین مشاهده رفتار دانش‌آموز به هنگام كار عملی و گروهی استفاده می‌شود. تكالیف و فعالیت‌های گروهی به طور تحقیق همراه با دیگران در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر آن، توجه می‌شود كه دانش‌آموزان تا چه حد میزان مطالب نظری را در مرحله عملی به كار می‌گیرند. همة موارد فوق در تعیین نمره نهایی دانش‌آموز درنظر گرفته می‌شود.
هیچ‌گونه ارزشیابی سراسری در كشور آلمان برای دورة ابتدایی وجود ندارد. حتی در سطح استان نیز ارزشیابی سراسری وجود ندارد. اما نظام بارم‌بندی و مقیاس نمره‌دهی 5 ارزشی با نمرة یك تا شش در سراسر كشور وجود دارد كه 1 بهترین نمره است.
• به اجرای بالاتر از استاندارد (عالی)
• به اجرای در حد استاندارد (خوب)
• به اجرای نزدیك به استاندارد (متوسط)
• به اجرای پایین‌تر از استاندارد (پایین)
• به اجرایی كه در حد استاندارد نیست، استاندارد را برآورده نمی‌كند (مردود)
در استان نورد راین وستفالن، نمره درس تربیت بدنی برخلاف دروس دیگر، نسبی است. میزان پیشرفت هر دانش‌آموز، برای نمرة درس تربیت بدنی در نظر گرفته می‌شود. روش نمره‌دهی منحصر به فرد است و نه در جمع. به عبارت دیگر، نمرة هر فرد در مقایسه با خودش داده می‌شود و نه در مقایسه با دیگران.
برای مثال، دانش‌آموزی كه در پایان درس شنا، خوب شنا كند، نمرة خوبی می‌گیرد. و دانش‌آموزی كه در ابتدای كلاس از آب می‌ترسیده و در پایان، كمی شنا می‌كند، نیز نمرة خوبی می‌گیرد. اما در دروس دیگر چنین نیست. برای مثال در درس حساب، اگر دانش‌آموز پاسخ حاصلضرب 2*2 را به درستی بگوید، نمره می‌گیرد و اگر پاسخ صحیح را ندهد، نمره نخواهد گرفت.
منبع: اسمعیلی، محمدرضا. مطالعه‌ی تطبیقی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ایران و كشورهای منتخب جهان و ارایه‌ی الگوی مناسب برای تدوین راهنمای برنامه درسی تربیت بدنی. مؤسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی، گروه تربیت بدنی




برچسب ها: برنامه درسی تربیت بدنی مدارس ابتدایی آلمان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 18 آذر 1394 توسط : علی صفابخش
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی