تبلیغات
خانواده موفق - تأثیر تربیت بدنی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی

خانواده موفق

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "
«مقدمه»
تربیت بدنی و ورزش، بخش مهمی از برنامه آموزشی مدرسه و فرایند تربیت و پرورش كودك و نوجوانان را تشكیل می دهد دستیابی به اهداف آموزشی تربیت بدنی در سه حیطه شناختی‏‏، عاطفی اجتماعی و روانی –حركتی فقط از راه بررسی آموزشی، هدفمندی، برنامه ریزی و استفاده از طرح درسی امكان پذیر است. و یكی از دروسی است كه اگر به طور صحیح برنامه ریزی گردد نقش مؤثری می‌تواند در رشد و تكامل دانش آموزان داشته باشد هدف هر معلم از این برنامه تعلیم و تربیتی،‌ باید كمك به دانش آموز به منظور دست یابی به استعداد خویش و قبول مسئولیت باشد و این درس جزئی غیر قابل تفكیك از جریان تعلیم و تربیت است و در تكامل كلی دانش آموز و حتی در روند كلی آموزش سهیم می‌باشد.
دسته‌ا‌ی از معلمین كار آزموده ورزش دریافته‌اند كه بهبود وضعیت جسمانی، بچه‌ها را باهوش‌تر ساخته و از این رو بهتر می‌توانند در روند آموزش قرار گیرد.

تعریف تربیت بدنی

تربیت بدنی جزء لاینفك تعلیم و تربیت است كه از طریق انجام فعالیت‌های جسمی به رشد و پرورش انسان در كلیه ابعاد وجودی كمك می‌كند.
پس با توجه به این تعریف می‌توانم بگویم كه نباید ورزش را امری برای سرگرمی تصور كرد بله باید آن را جزء مهمی از فعالیتهای زندگی به حساب آورد.
تاریخچة تربیت بدنی
در سال ۱۳۶۰ شمسی بر اساس قانونی كه از تصویب مجلس شورای ملی سابق گذشت درس ورزش و تربیت بدنی به صورت رسمی جزء برنامه درسی همة مقاطع تحصیلی قرار گرفت.

اهداف تربیت بدنی
«كین» در سال ۱۹۷۳ با مطالعه و جمع بندی بیش از ۲۰۰ مقاله و تحقیق از اساتید و كارشناسان نتیجه‌گیری كه برنامه‌های تربیت بدنی در مداراهداف نه‌گانه زیر را تعقیب می‌كند و در شد و توسعه آنها نقش اساسی دارد «این اهداف»
۱- رشد مهارتهای حركتی ۲- تحقیق استعداد بالقوه و پراكنده فرد ۳- گذراندن اوقات فراغت۴- رشد اخلاقی ۵- كارایی اعضای بدن ‌
۶- رشد شناختی۷- احراز صلاحیت اجتماعی۸- رشد ادراكی۹- شناخت و تحسین زیبایی است.
پس با توجه به این موارد می‌توان خلاصه كرد كه هدف اصلی تربیت بدنی تربیت همه جانبه كودكان به عنوان افراد مفید و مسئولیت پذیر در جامعه است. نقش تربیت بدنی در اهداف تربیتی

۱- تقویب وضعیت تحصیلی
۲- تقویت ذهنی
۳- آمادگی جهت یادگیری
۴- بهبود و تسهیل یادگیری
۵- اعتماد به نفس
۶- ایجاد انگیزه برای مطالعه
اهمیت تربیت بدنی

امروزه دانش تربیت بدنی و علوم ورزشی در نظام آموزش و پرورش جایگاهی بس مهم و پر اهمیت یافته است زیرا آموزش و پرورش صحیح كودكان و نوجوانان به روش علمی صحیح بستگی دارد از این رو لازم است تربیت بدنی و علوم ورزشی جزء جداناشدنی نظام آموزشی و تربیت بدنی دنیای كنونی است از ارزش ما و روش های صحیح برخوردار باشد تا بتواند نیازهای اساسی دانش آموزان و نوآموزان را برآورده سازد حال می‌خواهم نقش تربیت بدنی را در یادگیری دانش آموزان ابتدایی روشن سازم.
نقش ورزش در یادگیری دانش آموزان ابتدایی

یكی از مراحل حساس رشد یادگیری، دوران دبستان كه معمولاً از ۶ سالگی شروع و تا ۱۱ سالگی ادامه می‌یابد اگر چه رشد مفاهیم ذهنی در این دوران از جمله اهداف اصلی تعلیم و تربیت است اما در واقع حصول‌ای اهداف بدون داشتن بدون داشتن فرصت‌های مناسب براتی پرداختن بازی و فعالیت‌های حركتی به طور كامل میسر نمی‌باشد.
پس می‌توان گفت كه تجربیات حركتی در دوران كودكی به ویژه دبستانی در تعلیم و تربیت كودكان نقش بسیار مهمی دارد.
به طور كلی اگر برنامه‌های حركتی در دوران دبستان متناسب با تواناییهای دانش‌آموزان با تأكید بر الگوهای حركتی اساسی و بنیادی تنظیم شود و از تنوع لازم برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برخوردار باشد می‌تواند با رشد حركات كودكان به رشد رفتارهای آنان در حوزه‌های شناختی،‌ذهنی، عاطفی و اجتماعی نیز كمك كند یا آنها را تسهیل نماید.
تربیت بدنی، پیشرفت تحصیلی و هوش

ارتباط بین هوش و ورزش موضع تازه‌ای نیست اكثر فلاسفه اسلامی و اندیشمندان غربی به نقش تربیت بدنی و ورزش بر پرورش قوای ذهنی تأكید داشته‌اند (به طوری كه حركت را قلب زندگی و زندگی را مترادف با حركت دانسته‌اند.)
یكی از این دانشمندان ابو علی سینا است كه به اهمیت ورزش در دوره‌ی ابتدایی عنایب خاصی مبذول داشته و بر این اعتقاد بوده كه ورزش در تسهیل و تسریع در امر یادگیری كمك می‌كند.

(او معتقد است كه هر اندامی ورزش ویژه خود را دارد مثلاً او ورزش گوش را در تقویت حواس موثر می‌داند و این عالم بزرگ
به ورزش‌هایی در این قسمت برای حواس از جهت ورزیدگی و تربیت آنها از نظر توجه و دقت بالا بردن حافظه شنوایی از طریق دقت كردن و تمركز حواس و در نهایت تربیت حواس و تقویت آن در بهره‌گیری بیشتر آنها در امور روزمره اشاره دارد)

بنابراین بهبود وضعیت جسمانی،‌بچه‌ها را باهوش‌تر ساخته است و از این رو بهتر می‌تواند در روند آموزشی قرار گیرند.
امام محمد غذالی چنین می‌گوید:

(كودك پس از مراجعه مكتب خانه اجازه بازی یابد و با بازی زیبا از رنج مكتب خانه فارغ شودبه طوری كه بازی موجبات رنج او را فراهم نیاورد پس اگر كودك از بازی محروم و دائماً به یادگیری الزام گردد قلبش میرانده و دچار بطان هوش می‌شود.

از نظر غذالی چنین می‌توان استنباط كرد كه از طریق بازی قسمتی از فرایند ذهنی و شناخت كودك شكل می‌گیرد از دیدگاه اندیشمندان غربی
(جاكبسون: گزارش داده است كه ورزشكاران دارای نمرات پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به غیر ورزشكاران بوده‌اند.
باری: ارتباط – چهار عامل،‌انگیزش،‌آمادگی حركتی،‌آمادگی قلبی – عروقی را مورد بر سیقرار داد و نمرات پیشرفت تحصیلی، پرش طول جفت و یك مایل دویدن، ارتباط و همبستگی نشان داد.

روسو هم بر این اعتقاد است او می‌گوید جسم را تربیت كنید تا هوش را زیاد نماید وفرد را عاقل منطقی بار بیاورید.
تربیت بدنی ، حس كنجكاوی

در ورش حس كنجكاوی كودك برانگیخته می‌شود و قدرت ابتكار و خلاقیت او به كار می‌افتد و روح تازه‌ای در او دمیده‌ می‌شود و این خود موجب ایجاد اعتماد نفس در او می‌شود و تمرینی برای استقلال اراده و احیای فكر است و راه حل مشكلات را برای دانش‌ آموز آسان می‌كند. پس می‌توان گفت كه كنجكاوی فرد و ابتكار و خلاقیت او منجر به شكوفایی استعدادهای مختلف در دانش‌ آموزان و ارزشهای فردی و گروهی می‌گردد پس مربی باید با برنامه‌ریزی درست سعی كند كنجكاوی فرد را برانگیخته و قدرت خلاقیت را در او به كار اندازد.
ورزش خود شناسی و ایجاد انگیزه

(ورزش وسیله‌ی خودشناسی است. برخورد انسان با ورزش هدفمند به او فرصت را می‌دهد تا از مرزهای خود محوری و خودخواهی گذشته به كشف استعدادهای خود بپردازد و به تجربه بپردازد و به تجربه دریابد كه ابعاد وجودی او به صورت یك كل تفكیك ناپذیر با ورزش درگیر است.
با توجه به مطالب فوق می‌توان گفت كه دانش‌آموزان با ورزش به خود آگاهی می‌رسند كه این خودآگاهی نیاز دانش آموز است و توسعه آن در روند یادگیری جنبه حیاتی دارد و می‌تواند موجب یادگیری گردد چون در این خود شناسی به قدرت ذهنی خود پی می‌برد و نسبت به حدود توانایی و استعدادها شناخت صحیح‌تری پیدا می‌كند و در این شناخت به واقعیت نزدیك‌تر می‌شود و این امر موجب یادگیری می‌شود.
ورزش‏، ایجاد انگیزه و اشتیاق

پروفسور مارین و پس در مطالعات خود متوجه شد بین افزایش عزت نفس و ایجاد انگیزه و حضور دانش آموز در فعالیت های منظم ورزشی ارتباط وجود دارد مثلاً كودكانی كه توانمندی خود را دست كم می‌گیرند در مقایسه با افرادی كه توانمندی خود را باور دارند به طور صحیح از آن بهره‌مند می‌شوند، علاقه و انگیزه‌ی كمتری دارند و در برخورد با مسایل كمتر از خود اضطراب و نگرانی نشان می‌دهند.

پروفسور رونالد . ام جزیر سكی معتقد است دانش آموزانی كه در فعالیت ورزشی شركت می‌كنند، نمرات بهتری را از دروس خود كسب می‌كنند،‌همچنین به حضور به موقع در كلاس درس اهمیت می‌دهند و غیبت‌های غیر موجه نسبت به بقیه دانش آموزان دارند.
بنابراین ورزش علاوه بر اینكه به رشد حركت كمك می‌كند موجب می‌شود كه دانش آموز در یادگیری دریافت بیشتری داشته باشد البته مربی هم باید با بهره گیری از كلام خوش و تشویق در انجام فعالیت های بدنی، اعتماد به نفس دانش آموز را بالا برده و این به یادگیری او نیز شخصاً كمك می‌كند.
گروهی از معلمین ورزش نیز بر این عقیده اند كه دانش آموزان به دلیل درگیری با تجربیات تربیت بدنی علائق جدیدی در مدارس كسب می‌كنند بعلاوه آمادگی جسمانی‏، اعتماد به نفس بیشتر، ثبات روحی و بهداشت روانی بهتری را در فرد باعث می‌شود.

بدیهی است فعالیت و تمرین، با موضوعات تحصیلی ارتباط بسیار دقیق و ظریفی نیز دارند، هر چند پذیرش رابطه مستقیم، دشوار بوده و اثبات آن به سختی ممكن است با این وجود مدیران مدارس به تدریج دریافتند كه تكامل كلی فرد، لازمه آمادگی برای یادگیری است.

(كودكان نیاز به موفقیت دارند آنها نه فقط به كسب موفقیت و كامیابی علاقه دارند بلكه اشتیاق زیاد دارند تا به وسیله كسب موفقیت مورد توجه قرار گیرد. انتقاد و خرده گیری آنان را رنجو پژمرده می‌كند در حالیكه تشویق و پشیمانی دوستانة‌ آنها موجب حداكثر پیشرفت و رشد در آنان خواهد شد. و در یادگیری اثر نامطلوب منفی به جای خواهد گذاشت گاهی حتی شكست موجب تنفر از ورزش و تربیت بدنی می‌شود و به همین علت آموزش تربیت بدنی باید بر مبنای یك برنامه همه جنبه، شامل اصول و مبانی علمی و عملی و به شكلی برنامه‌ریزی شود كه در رشد و پرورش كودكان موثر باشد.

اصول و مبانی تربیتی در تدوین یك برنامه مفید و موثر تربیت بدنی و رسیدن به هدفهای پرورشی كودكان و نوجوانان شایان ذكر است.
الف ) برنامه تربیت بدنی باید به وسیله گروه متخصصان آموزش و پرورش و تربیت بدنی در ابعاد وسیع و فراگیر با توجه به اختلافات فردی و اقلیمی برنامه‌ریزی شود.
ب ) برنامه تربیت بدنی باید جدی و با وجود این انعطاف پذیر باشد و جزئیات آن به روشنی تشریح شده باشد.





برچسب ها: تأثیر تربیت بدنی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 18 آذر 1394 توسط : علی صفابخش
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی