تبلیغات
خانواده موفق - شبهه عدم خاتمیت

خانواده موفق

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "

با توجه به آیه زیر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) آخرین پیامبر نبوده و قرآن بیان کرده بعد از او باز هم پیامبر جدید خواهد آمد:«یا بنی آدم اما یاتیانکم رسل منکم یقصون علیکم آیاتی فمن اتقی و اصلح فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون.» (1)

     نحوه استدلال به آیه بالا} از لفظ (یاتینکم) که فعل مضارع است و دلالت بر زمان آینده دارد، استفاده می شود که پس از رسول اکرم پیامبران دیگری خواهند آمد و آن حضرت آخرین پیامبر الهی نیست.(2)

جواب شبهه بالا}

پاسخ1- علت توهّم چنین پندار باطلی این است که آیات قبل این آیه را فراموش کرده اند.

با توجه به آیات قبل از آیه مورد نظر معلوم می شود که مورد خطاب، انسانهای اول خلقت بوده اند و4 خداوند در اول این سوره (اعراف) با کلمه (فلنقصن) سرگذشت آدم و سرپیچی شیطان و سکونت حضرت آدم در بهشت و وسوسه شیطان و هبوط حضرت آدم را بیان کرده است و سپس خطابات بعد از حالت دو نفری(آدم و هوا) خارج شده  و به صورت جمع در می آید و فرزندان حضرت آدم را نیز شامل می شود.

مانند آیه زیر:

«یا بنی آدم اما یاتینکم رسل منکم یقصون علیکم آیاتی فمن اتقی و اصلح ...»(3)

در آیات دیگر هم خطاباتی از این قبیل هست که منظورش انسانهای اولیه می باشد، نه انسانهائی که بعد از نزول قرآن می آیند. مانند:

«قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون.» (4)

آیه بالا هم مربوط به هبوط حضرت آدم علیه السلام می باشد و خطابش او و فرزندانش می باشد.

به بیان علمی :

خطاب در آیه مورد بحث از نوع حکایت است که خدا آن را برای پیامبر و مسلمانان حکایت کرده است.

پاسخ2- کلمه (اما) از ادات شرط است. شرط آن ( یاتینکم رسل منکم) و

جزای آن ( فمن اتقی و اصلح...) می باشد. باید بین شرط و جزا ملازمه و هماهنگی باشد. و در شرط و جزای بالا توجهی به زمان آن نیست.

فقط می خواهد بگوید: اگر در هر زمانی شما از پیامبری که از سوی خداست را اطاعت کنید رستگار می شوید و الا فلا.

به عبارت دیگر: آیه در صدد این نیست که از آمدن پیامبرانی بعد از رسول اکرم خبر دهد و الا چرا با (ان شرطیه) که دال بر تردید و شک است چنین گزارشی می دهد .

پاسخ3- در قران خطابات مردم زمان پیامبر، خاص همان زمان است.

 به: مسلمانان (یا ایها الذین امنوا ) فرموده است، و برای ادیان و انسانهای دیگری که در آن زمان می زیسته اند هم تعابیر: (یا اهل الکتاب), (یا ایها الکافرون)و (یا ایها الناس)

به کار گرفته است و از لفظ (یا بنی آدم) استفاده ننموده است.

پس آیه مورد بحث دلالتی به آمدن پیامبری بعد از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) ندارد.

پینوشت

1.    سوره اعراف،آیه35

2.    ابوالفضل گلپایگانی،فرائد،ص136

3.    سوره اعراف، آیه 35

4.    سوره بقره، آیه 38





برچسب ها: شبهه عدم خاتمیت خطابات،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 اسفند 1395 توسط : مهدی ناظمی
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی