تبلیغات
موفقیت - ارتداد در اسلام و حکم مرتد

موفقیت

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "

بحث ارتداد و حکم مرتد از بحث‌های روز است که مورد توجه دین‌گریزان قرار گرفته است و با آن ادیان الهی، علی الخصوص اسلام را به خشونت متهم می‌کنند.

باید پرسید که آیا حکم مرتد با آزادی عقیده و لااکراه فی الدین[1] منافات ندارد؟

اولاً باید دید مرتد به چه کسی گفته می‌شود؟ مرتد به کسی می گویند که قبلا مسلمان بوده و بعد از دین اسلام برگشته باشد.به این صورت که یا خدا را انکار کرده باشد، یا نبوّت و قرآن را مُنکر شود ویا یکی از ضروریات دین را منکر شود،و یا حلالی را حرام و یا حرامی را حلال کرده باشد. چنین شخصی از نظر اسلام، مُرتَد محسوب می شود.

در اسلام مرتد بر دو قسم است: مرتد فطری، و مرتد ملّی.

مرتد فطری : کسی است که فطرتاً مسلمان بوده ،یعنی از پدر و مادری  مسلمان، به دنیا آمده و خود هم مسلمان بوده بعداً مرتد شده است.

مرتد ملی: کسی است که از پدر و مادر غیر مسلمان به دنیا آمده و بعد از رشد و بلوغ مسلمان شده و بعد از مدتی از اسلام بر گشته است. این شخص را مرتد ملی می گویند.

حکم آنها این است که زن مرتد، از هر نوع كه باشد كشته نمى‏شود. او را به توبه فرا مى‏خوانند، چنانچه توبه كرد، آزادش مى‏كنند؛ و الّا در زندان باقى مى‏ماند و در تنگناى معیشتى قرار مى‏گیرد تا توبه كند.(2) اما مرد مرتد ملی توبه داده می‌شود و اگر توبه نکرد به قتل می رسد،اما حکم مرد مرتد فطری، قتل است چه توبه کند یا در ارتدادش باقی باشد.

«...ومن یرتدد منکم عن دینه فیمت وهو کافر فاولئک حبط اعمالهم فی الدنیا والآخره واولئک اصحاب النار هم فیها خالدون [ سوره بقره آیه 217] کسانی از شما که از دین خود بر گردند ودر حال کفر بمیرند آنان کردارهایشان در دنیا وآخرت تباه می شود وایشان اهل آتشند ودر آن ماندگار خواهند بود.»

در این آیه نکات ذیل قابل توجه است:

الف) گرچه در این آیه جاودانگی در آتش جهنم ونابودی اعمال را در دنیا وآخرت از آثار ارتداد اعلام کرده است اما عبارت «فیمت وهو کافر» ظاهر در این است که این آثار در صورتی بار می شود که مرتد در ارتداد وکفر خود از دنیا برود، این تعبیر می‌تواند اشاره به باز بودن راه توبه برای او باشد.

ب) برخی از مفسرّان ،حبط اعمال در دنیا را که در عبارت «حبطت اعمالهم فی الدنیا» آمده است به اجرای احکام ومجازات های مرتد تفسیر کرده اند.

این گروه بر این باورند که حبط اعمال مرتد در دنیا همان کشتن وقطع حیات اوست.[3]

اگر چنین تفسیری را بپذیریم در حقیقت ا این ادعا که در قرآن ،احکام مرتد و مجازات قتل او نیامده دست برداشته ایم ،اما آیه شریفه در این معنا ظهوری ندارد زیرا کلمه حبط در لغت به معنای باطل گشتن واز بازدهی افتادن آمده است وبطلان اعمال وبی اثرگشتن ان به هر معنایی که باشد[4] هیچ ملازمه غقلی یا عرفی با چنین مجازاتی برای صاحب آن اعمال ندارد.

ج)تعبیر به «الفتنه اکبر من القتل» اگر چه می تواند اشاره به شان نزولی باشد که برای آیه گفته اند[5] اما با توجه به قرار گرفتن آن در سیاق مووضع ارتداد وتلاش کفار برای مرتد کردن مسلمانان ،محتمل است اشاره ای به مصلحت مجازات قتل برای مرتد باشد.

این احتمال وقتی آشکار می شود که با اعتماد به برخی از متون تاریخی «افتتان»[6] مومنان را توسط کفار در عصر نزول آیه،اصطلاحی بدانیم برای باز گرداندن مومنان تازه مسلمان از دین خود.

بنا بر این احتمال که ظاهرا مرحوم طبرسی در مجمع البیان نیز آن را پذیرفته است از نظر قرآن کافر شدن ودست از این برداشتن مهم تر از قتل است.

اما حتی اگر این احتمال را هم بپذیریم نمی توانیم به استناد این آیه ،مجازات قتل را برای هر مرتدی ثابت کنیم زیرا در این صورت تنها در صورتی که قتل سبب شود از سرایت ارتداد که از آن به فتنه تعبیر شده است جلوگیری کند ،تجویز می شود اما در صورتی که قتل مرتد چنین اثری را نداشته باشد .یا برعکس خود مصداقی از فتنه باشد نمی توان به آیه در جواز یا وجوب قتل مرتد استفاده کرد.

پینوشت

1. [سوره بقره آیه 256]

2.ر.ك طاهرى،حبیب الله‌،حقوق مدنى،چ دفترانتشارات اسلامی،قم 1418 ه ق،ج 1، ص107.

3. رک روح المعانی،بیروت دارالحیاء 1405-1980،ج1ص335،فخررازی،تفسیرکبیر،بیروت دارالحیاء بی تا ج6ص38ومصطفی المراغی،تفسیرالمراغی،بیروت،دارالحیاء،بیتا،ج2ص136

4. المیزان ج2ص235 ذیل همین آیه

5. طبرسی،مجمع البیان طبیروت ج2ص74

6. مانند ابن هشام ،السیره النبویه ج1ص339وج2ص259





برچسب ها: ارتداد مرتد اسلام ملی فطری،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 13 فروردین 1396 توسط : مهدی ناظمی
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی