تبلیغات
خانواده موفق - بابیت و بهائیت، فرزندان نامشروع شیخیه

خانواده موفق

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "

ادعای مهدویت و ارتباط با مهدی  موجود و منجی موعود در دو قرن گذشته ایران اسلامی را می توان به جریان شیخیه و ادعاهای شیخ احمد احسایی (1166- 1241 ق) و شاگرد او یعنی کاظم رشتی نسبت داد.

مکتبی که نه تنها خود دستخوش تحولات زیاد گردید; بلکه باعث به وجود آمدن تحولات بسیار دینی و اجتماعی و حتی نظامی در کشور ایران شد و بذر بابیت و بهائیت پاشیده گردید.

شیخ احمد احسایی، گرچه در حوزه های علوم دینی حضور داشت; اما کمتر به درس اساتید حاضر می شد و مدعی بود که در فراگیری علوم، شاگرد کسی نبوده و تنها آنچه را می داند از راه خواب به دست آورده است. شاگردان او نیز این ادعا را درباره استاد خود تصدیق می کردند. [1]

این نکته به رغم آن که حکایت از نوعی بلوغ و رشد فکری دارد، می تواند نشانگر نقطه ضعفی نیز باشد; زیرا برخی از علوم و معارف، در قالب الفاظ و مفاهیم قرار نمی‌گیرد و هر کسی نمی‌تواند بدون استاد آنها را به دست آورد. همانطور که در مورد فلسفه و عرفان همیشه تذکر داده اند که خواندن این درس ها، بدون استاد موجب زحمت برای خود و دیگران می گردد. پیروان شیخیه، چنان در حق شیخ احمد مبالغه کرده که ادعا نموده اند: «شیخ خدمت حضرت حجت (عج) رسیده است. [2]

ادعای رکن رابع [3] یا واسطه گری میان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مردم، مهمترین زمینه ساز پیدایش بابیت و بهائیت شد.

آری شیخیه مدعی واسطه گری میان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با مردم شد؛ لیکن از مهدویت و نبوت یا نسخ اسلام سخن نگفت، و خود را از بدنه تشیع جدا نساخت؛ ولی بابیت در قدم نخست گردهمایی بدشت را تدارک دید و با الگوگیری از جریان های فکری پیش از خود، علی رغم ادعای بابیت، از نسخ اسلام سخن گفت و با نهی از  شریعت گرایی، پیروانش را به اباحه گری و شریعت گریزی فرا خواند. در گام دوم برای جذب مخاطب، از آیینی رونمایی کرد که محرک امیال شهوانی انسان باشد. با اعدام علی محمد شیرازی و ناکامی جریان بابیت، حسین علی نوری پا را از بابیت و مهدویت فراتر گذاشت و با ادعای نبوت، خودنمایی کرد و راه مرشد خود را در راستای اهداف از پیش تعیین شده اربابان خود، ادامه داد.

در جریان فرقۀ بابیت، صحنه‌سازی‌های فراوانی صورت گرفت تا تردید مخاطب درباره مهدویت علی محمد شیرازی (باب) برطرف شود؛ از جمله این صحنه‌سازی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سفر ادعایی علی محمد شیرازی به مکه برای انطباق مدعی خود با روایات اسلامی (كه مهدی موعود از مكه ظهور خواهد كرد)؛ [4]

علی محمد شیرازی با این سفر می‌خواست ادعای خود را با چیزی مطابقت دهد که درباره ظهور مهدی موجود وعده داده شده است. البته هیچ سند معتبری دربارۀ وقوع این سفر وجود ندارد.

۲. ملاحسین بشرویه، از مشهد حرکت می کند؛ لیکن برای آن که خود را سید خراسانی معرفی کند، با آن که سید نبود، به دستور علی محمد شیرازی عمامه سبز بر سر می‌گذارد و پرچم سیاه بر دست می‌گیرد و نام خود را به سید علی تغییر می‌دهد، زیرا شخصی خواب دیده بود که سید علی نامی از مشهد قیام می‌کند و او همان سید خراسانی است. [5]

 

پینوشت

[1]. دلیل المتحیرین، ص 22; فهرست، ج 1، ص 141; اعیان الشیعه، ج 2، ص 590.

[2]. روضات الجنات، ج 1، ص 91.

[3]. مراد شیخیه، شیعه كامل است كه واسطة میان شیعیان و امام غایب می‏باشد.

[4]. نک، حضرت باب، نصرت الله محمد حسینی، ص ۲۲۲

[5] . تاریخ نبیل زرندی، ص ۲۹۰، تاریخ شهدای امر، فصل ۱۹ و ۲۰

بر این اساس بابیت و بهائیت در همه ادعاها و آموزه های خود تنها از مسلک شیخیه الگو نگرفتند؛ بلکه برای دستیابی به اهداف خود، جسارت بیشتری نسبت شیخ احمد احسایی و کاظم رشتی از خود نشان دادند و از جریان هایی همچون اسماعیلیه، حروفیه و مشعشعیه و …تقلید کردند.





برچسب ها: مهدویت شیخیه احسایی رکن رابع،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 توسط : مهدی ناظمی
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی