تبلیغات
خانواده موفق - علاقه زیادی دارم که علت و فلسفه تمام احكام را بدانم، لطفا راهنمایی ام کنید؟

خانواده موفق

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "

در خصوص فلسفه عبادات از جمله نماز، نكاتی را باید همواره مد نظر داشت:

1.      آگاهی کامل از فلسفه همه احكام، دانشی فراتر از دانش بشری می طلبد. لیكن بطور اجمال می دانیم كه همه احكامِ واجب و مستحب به گفته خداوندِ حکیم، مفید و دارای مصلحت و احکامِ حرام و مکروه مضرّ و دارای مفسده است. بنابراین در صورتی كه فلسفه حكمی را بالخصوص ندانیم باز باید آن را انجام دهیم.

2.      دانستن فلسفه و حكمت‏های همه احکام ـ اگر برای همه غیر ممکن نباشد ـ برای بیشتر مردم غیر ممكن است و مانع از انجام وظایف و کار و زندگی آنها می‏شود. بنابراین لازم نیست دلیل همه احکام را همه مردم در همه زمانها بدانند.

3.      کسی که می گوید تا فلسفه احکام را ندانم به آن عمل نمی کنم خود را از فواید این دستورات محروم ساخته است. مانند بیماری كه بخواهد تمام جزئیّات نسخه یك طبیبِ حاذق را بررسی كند و رابطه آن را با مزاج خود تشخیص دهد و سپس به آن عمل کند. کسی که دستورهای خداوند را بر اساس حکمت می داند، نباید به خاطر اینکه دلیل حکمی را نمی داند از انجام آن تخلف کند.

4.      همین قدر كه احکام با عقل و علمِ ثابت مخالف نباشد، قابل پیروی است؛ مانند دستور طبیب كه همین قدر كه بدانیم طبابت او بر خلاف قوانین مسلّم طبّی و تندرستی نیست به آن عمل می‏كنیم؛ با این تفاوت كه در طبابت احتمال خطا و اشتباه می دهیم ولی در دستورات دینی، احتمال خطا و اشتباه هم نمی‏ دهیم.

5.      در جستجوی فلسفه احكام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیك برایش جست و جو نمود. اینکه همواره در پی یافتن مصلحت یا مفسده ای پزشکی یا ... باشیم برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است. در حالی كه بسیاری از احكام مصالحیِ معنوی دارند كه با علوم بشری و تجربی قادر به ردّ یا اثبات آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است. چنان كه در مورد روزه، علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن مجید فلسفه ای بالاتر را بیان فرموده و آن دست یابی به تقوا است.

6.      هر جا از قرآن و حدیث، دلیل محکمی بر فلسفه حکمی نداریم، بهتر است ساکت باشیم و با توجیهات و حدسیات، دلیل تراشی نکنیم.

7.      همان عقلی که ما را به فهمیدن فلسفه احکام دعوت می کند، همان می گوید: اگر علتِ حکمی را ندانستی، از آگاهان بپرس و اگر یقین داشتی آنها از طرف خداوند سخن می گوید، گفته آنها را بپذیریم و این همان تعبد در برابر اولیای دین است.

8.      اگر گوشه ای از فلسفه حکمی را فهمیدیم، نباید خیال کنیم تمام فلسفه آن حکم را درک کرده ایم. مگر با عقل و فکر محدود انسانی، می توان به عمق احکامی که از علم بی انتهای خدا سرچشمه گرفته، پی برد؟

9.      در دوران ائمه علیهم السلام از آنجایی که همه مردم قدرت هضم بسیاری از اسرار را نداشتند؛ ائمه (ع ) در جواب افرادی كه فلسفه احكام سوال می نمودند، مطالبی را كه مطابق با فكر و درك آنها بود، بیان می كردند. بدیهی است كه نمی شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چیزی است كه در آن روایت اشاره شده است؛ زیرا اگر پرسش كنندگان اسرار زیادتری را می خواستند، پیشوایان دینی مطالب زیادتری می گفتند.[1]

 



[1] - ما از این نمونه ها زیاد داریم كه شخصی از امام چیزی را می پرسید و جوابی می گرفت و دوباره كه سؤال می كرد، امام مطلب عمیق تری را برای او بیان می فرمود. مثلاً كسی كه از علت نامگذاری كنیه پیامبر خدا به «ابوالقاسم» سوال نمود كه امام جوابی دادند اما پس از سوال مجدد حضرت مطالب عمیقی در این زمینه پرداختند. عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع فَقُلْتُ لَهُ لِمَ كُنِّیَ النَّبِیُّ ص بِأَبِی الْقَاسِمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ كَانَ لَهُ ابْنٌ یُقَالُ لَهُ قَاسِمٌ فَكُنِّیَ بِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ تَرَانِی أَهْلًا لِلزِّیَادَةِ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِیعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِیٌّ ع فِیهِمْ بِمَنْزِلَتِهِ فَقُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِیّاً قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَقِیلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَسِیمِ الْجَنَّةِ وَ النَّار (علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص127)





برچسب ها: 1- علاقه زیادی دارم که علت و فلسفه تمام احكام را بدانم، لطفا راهنمایی ام کنید؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 توسط : علی صفابخش
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی