تبلیغات
خانواده موفق - استدلال شیعه بر اینكه در وضوء ـ بر خلاف اهل سنت ـ دستها را از آرنج به پایین می‏شوید چیست؟

خانواده موفق

"بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. " "با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت" هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر ابراز محبت می کندرسول خدا (ص): مستدرک، ج 14، ص 157 " خدا شما را رحمت کند ،بدانید که همانا شما در روزگارى هستید که:گوینده حق اندک/و زبان از راستگویى عاجز/و حق طلبان بى ارزشند/مردم گرفتار گناه و به سازشکارى همداستانند ،جوانانشان بد اخلاق/و پیر مردانشان گنهکار/و عالمشان دو رو/و نزدیکانشان سود جویند/نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى‏ کنند/و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى ‏گیرند.ترجمه خطبه 233 نهج البلاغه . بعضی از آیات هستند،که وقتی اونا رو می خونم،شرمنده ی خدا میشم،مثل همین آیه ی " الیس الله بکاف عبده " (الزمر، آیه 36)آیا خدا، برای بندگانش کافی نیست؟ " بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. امام حسین(ع( " تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می‌ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی‌دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی‌تفاوت است. امام سجاد (َع("برترین بی نیازی و دارایی، ناامیدی است از آنچه در دست مردم است. حضرت علی(ع)" هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید. سعدی " آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند/از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند/از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی،می‌دوشندت/از خر که قوی‌تر نمی‌شوی، بارت می‌کنند/از اسب که دونده‌تر نمی‌شوی، سوارت می‌شوند/آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند:علی شریعتی " مکه برای شما، فکه برای من!بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند…شهید آوینی" دانش پاك در دلهای ناپاك قرار نمی گیرد/اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.سقراط " . همیشه می توان تولدی دوباره داشت . "

قرآن مى‏گوید: «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرافِق‏» ؛ «... دستهاى خود را تا آرنج بشویید».

سوال این است که هدف از آوردن کلمه «إلى المرافق» چیست؟ آیا هدف «تعیین محدوده شستن» می باشد، یا «شیوه شستن از نوك انگشتان تا به آرنج» می باشد؟!

دقت در آیه گویا آن است كه مراد «تعیین محدوده شستن» است چرا كه واژه «ید» در زبان عربی نسبت به چند قسمت از این عضو به كار می رود از جمله:

أ. انگشتان.

ب. از انگشتان تا مچ دست.

ج. از انگشتان تا آرنج.

د. از انگشتان تا كتف.

مثلاً «ید» در آیه سرقت «وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما» ؛ «دستِ مرد دزد و زن دزد را قطع كنید!» به معنای «انگشتان» از نظر شیعه و «مچ دست» از نظر اهل سنت بكار رفته است.

همچنین در آیة «فَتَیَمَّمُوا صَعیداً طَیِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَیْدیكُمْ مِنْهُ» ؛ «با خاك پاكى تیمم كنید! و از آن، بر صورت‏ و دستها بكشید!» به معنای «تا مچ دستان» مى‏باشد.

بنابراین با توجه به استعمالات گوناگون لفظِ «ید»، لفظ «إلى المرافق» آمده تا «محدوده شستن» را مشخص کند، یعنی فاصله سر انگشتان تا آرنج است نه كمتر و نه بیشتر.

و اما اینكه چگونه بشوییم، از بالا آغاز كنیم یا بر عكس، آن را بر عهده خود انسان نهاده است و مسلماً در نظافت دستها از بالا شروع مى‏كنند نه از پایین.

مثلاً هنگامی كه صاحبِ خانه به رنگ‏كار مى‏گوید: این اتاق را تا سقف رنگ كن. آن چیزی كه از این جمله می فهمیم این است كه مراد بیان محدوده رنگ كاری می باشد نه بیان اینكه رنگ كار از پائین دیوار تا به سقف شروع به رنگ كاری نماید چراكه بطور طبیعی كار از بالا آغاز مى‏شود نه بر عكس.

گروهى از مفسران معتقدند واژه «إلى» در آیه به معنى «انتها» یا به تعبیر فارسى «تا» نیست، بلكه به معنى «مع» و همراه است یعنی آرنج هم باید شسته شود و نظیر در دو آیه زیر است:

الف. «و لا تأكلوا أموالهم إلى أموالكم» ؛ «اموال یتیمان را همراه اموال خود نخورید».

ب. «ویزدكم قوه إلى قوتكم»؛ « نیرویى بر نیروى خود بیفزایید».

در این صورت چون «الی» به معنی «مع» باشد دیگر هیچ توجیهی برای شستن دست ها از نوک انگشتان تا به آرنج باقی نخواهد ماند.

دانشمند و فقیه سنی مذهب آقای وهبة الزحبلی نیز می گوید: «در نزد تمامی دانشمندان و عالمان - از جمله امامان مذاهب چهارگانه اهل سنت- داخل نمودن آرنج در شستن واجب است، زیرا حرف «الی» که برای انتهای غایت است در این جا به معنای «مع» می باشد مانند دو آیه شریفه : «ویزدكم قوه إلى قوتكم» و «و لا تأكلوا أموالهم إلى أموالكم» که در این دو نیز «الی» به همین معنا است.

از همین رو، هیچ یک از مذاهب اهل سنت شستن دست ها را از پایین به بالا واجب یا مستحب نمی دانند بلکه برخی «الی» را به معنای «مع» می گیرند.

- (مائده : 6)

- (مائده : 38)

- (مائده : 6)

- (نساء : 2)

- (هود : 52)

- جعفر سبحانی، سیمای فرزانگان، ج2، به نقل از سایت تبیان با کمی تغییر.

- الفقه الاسلامی و ادلته، ج 1، ص 218

- ر.ک: الفقه علی المذاهب الاربعه، عبدالرحمن الخریری، دارالفکر، ج 1، ص 53؛ حلیه العلما فی معرفه مذاهب الفقها، القفال، مکتبه الرساله الحدیثه، ج1، ص 145





برچسب ها: استدلال شیعه بر اینكه در وضوء ـ بر خلاف اهل سنت ـ دستها را از آرنج به پایین می‏شوید چیست؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 توسط : علی صفابخش
وصیت شهدا
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی